Brak komentarzy

Probiotyk w ciąży – jaki wybrać?

Sprawdź, dlaczego probiotyk w ciąży jest tak ważny i jak dobrać go do swoich potrzeb.

To w jakiej kondycji są Twoje jelita wpływa na stan i zdrowie całego organizmu. Między innymi na odporność. W jelitach jest najwięcej komórek odpornościowych, które chronią organizm przed drobnoustrojami. O to, jak sprawnie to robią, dbają dobre bakterie probiotyczne, czyli mikrobiom. Są ich miliony i chronią jelita przed wtargnięciem mikroorganizmów i alergenów. Zmniejszenie ich ilości może mieć wpływ na odporność.

 

Mikrobiom jelitowy w ciąży

 

Normalnie do osłabienia mikrobiomu może dojść w wyniku antybiotykoterapii, złej diety, stresu, stanów zapalnych organizmu czy przyjmowania niektórych leków. W ciąży jesteś na to jeszcze bardziej narażona, bo organizm przeżywa prawdziwą huśtawkę hormonalną. Możesz częściej odczuwać też dolegliwości ze strony układu pokarmowego, w tym jelit, które mogą wpływać na zaburzenie równowagi mikrobiomu.

 

Wsparcie mikrobiomu – jaki probiotyk wybrać?

 

Jeśli zastanawiasz, czy można brać probiotyki w ciąży, odpowiedź brzmi tak.

 

Są one nawet niezbędne, aby wspomóc zachowanie prawidłowej równowagi jelit.

 

Możesz wspomagać się zarówno naturalnymi probiotykami w jedzeniu i napojach, jak i suplementami. Probiotyki występują głównie w kefirze, jogurtach probiotycznych, kiszonkach, fermentowanej soi, kwasie chlebowym oraz kombuchy. W ciąży jednak część tych produktów nie jest wskazanych albo należy je mocno ograniczać. Właśnie dlatego lepiej sprawdzą się suplementy, które możesz przyjmować przez całe dziewięć miesięcy.

 

Co powinien zawierać probiotyk, aby jak najsilniej wspierał Twoje jelita oraz mikrobiom maluszka? Najlepiej, aby miał w składzie dobrze przebadane grupy bakterii, takie jak Lactobacillus i Bifidobacterium. Dobrze, aby znalazły się w nim też szczepy bakterii ginekologicznych. W trakcie ciąży może osłabiać się nie tylko mikrobiom jelitowy, ale też ten dróg rodnych.

 

Probiotyki a karmienie piersią

 

Nie powinnaś przerywać przyjmowania probiotyków od razu po narodzinach dziecka. Jego mikrobiom kształtuje się przez pierwsze trzy lata i na to, w jakim stanie będzie na resztę życia, ogromny wpływ ma to, jak się przez te 36 miesięcy rozwinie. Właśnie dlatego warto kontynuować przyjmowanie probiotyków, bo noworodek przejmuje od Ciebie bakterie probiotyczne podczas karmienia piersią. Możesz też podawać dziecku suplementy z probiotykami. Powinnaś to robić szczególnie wtedy, gdy karmisz je mlekiem modyfikowanym, aby jak najbardziej urozmaicić jego mikrobiom. Zanim rozpoczniesz suplementację, skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.

 

Bibliografia:

 

  1. „Zadbaj o równowagę mikroflory jelitowej” Gerard E. Mullin
  2. https://www.dietaeliminacyjna.pl/mikroflora-jelit-i-probiotykoterapia/